Forrs: freeweb,rdekes lap

Ford
Detroitban, az USA "aut fvrosban", az igazgatsgi plet elcsarnoknak a faln, tbbszrs letnagysg kp ksznti a ltogatt. Idsebb sovny r, ezstszn hajjal s nagyon kk szemekkel. A kp alatt kis tbla: "Henry Ford. Szletett 1863. Jlius 30.-n Dearbornban. Meghalt 1947. prilis 7.-n Detroitban."
A festmny alatt fnykpsorozat, ezzel a felrssal: "a Ford kocsi fejldse." Huszonkt vlogatott modellt fnykpeztek le.
A kezdet
Ez egy tipikusan amerikai "karriertrtnet", amit az "amerikai letforma" brmely propagandistja megrhatott volna…
Henry Ford apjt az rorszgi hsg hajtotta t az cenon, de az reg Ford egyike volt azoknak a ritka reknek, akik a protestns vallst kvettk, s annak is a legszigorbb, legaszketikusabb hvei kzz tartozott. gy Henry Ford egy olyan farmon ltta meg a napvilgot, ahol minden este a Biblit olvastk, s ahol mindenkinek szakadsig dolgoznia kellett.
Ford csak 15 ves korig jrt iskolba, s egsz lete sorn voltakppen bszke maradt elkpeszt mveletlensgre. (Egy zben perbe is keveredett ez gyben, s a brsg eltt a msik fl alapvet trtnelmi esemnyeket krdezett tle, hogy bizonytsa Ford "mveletlensgt". Ezekre persze Ford mind azt mondta, hogy "nem tudom...", vgl a sokadik krds utn begurulva azt vlaszolta, hogy ha ezek a krdsek fontosak lennnek szmra, megnyomna az rasztaln egy gombot, s a hvsra bejvk kzl tbb is akadna, aki kapsbl megvlaszoln ket. Ezen vlaszok meghallgatsa utn hozn meg a dntst, egyedl ! Erre a brsg azt a megllaptst tette, hogy aki ilyet mond, az nem lehet "mveletlen". A dntst a vdlnak fogcsikorgatva kellett tudomsul vennie...)
Ez egyike volt azon tulajdonsgainak, amelyek alapjn a fizetett tollnokai a "kisemberek bajnokt" s "a furfangos gyvdek, bankrok ellensgt" faragtk az egyik legravaszabb s legknyrtelenebb millirdosbl.
A jvend millirdos gyerekkortl fogva rdekldtt minden irnt, ami gp, ami szerkezet, s ami mozog. El kell ismerni, hogy hallatlanul fejlett technikai rzke volt, s nem flt a ktkezi munktl.
John Tebbel, az "rksk" cm knyvben az egyik fejezetnek az a cme, hogy "Ltogats a rablbrknl", itt rdekesen hasonltja ssze Rockefeller s Ford jellemt. "Rockefeller sem volt rstud: azt mondta soha sem volt ideje olvasni. Ebben a vonatkozsban Henry Ford olyan volt, mint . Ford vagyona XX. szzadi, maga Ford azonban a XIX. szzad igazi gyermeke. Nem volt benne semmi modern. volt az rk falusi fi, a gpek s szerkezetek irnti rzkkel, nagy kvncsisggal s a knyvek irnti gygythatatlan bizalmatlansggal. Hinyzott belle Rockefeller fantasztikus rzke a trsztirnytshoz. Ford nem volt teremt alkat. Tehetsge abban volt, hogy mr ltez mdszereket javtott s szervezett jj, amg azokat sajt cljaira hasznlhatta. Trsainl is erszakosabb terrorral harcolt a szakszervezetek felemelkedse ellen…"
Mindez azonban mg a kds tvolban volt azon a napon, amikor 1876 egy ks szi dlutn, amikor a csaldi lovas kocsin apjval utazva, 12 ves korban, Detroit utcjn elszr pillantott meg egy gzmotorral hajtott "sautt".
Ekkor mr szablyos mhelye volt apja farmjn, ahol a krnykbeliek rit, s mezgazdasgi gpeit javtotta. 16 ves volt, amikor gy dnttt, hogy elhagyja a szli hzat. Detroitba ment, ahol elszr tanonc volt egy kocsigyrtnl, majd segd egy hajmotorokat gyrt zemben. 23 ves korban visszakltztt a farmra s megnslt. De csak egy vig brta falun. Ez alatt az egy v alatt sem dolgozott a fldeken, megprblt traktort fabriklni, s ksrleti benzinmotorokkal babrlt. Amikor visszatrt Detroitba, a vrost villamos rammal ellt Edison Compan -nl vllalt munkt.
Az els gpkocsi
Az nletrajzt rk gy lltjk be a dolgot, mintha ptette volna az els autt. Ez azonban nem igaz. Ford mg nvtelen gpsz volt Edisonnl, amikor egy Charles Duryea nev ezermester 1892.-ben megptette az USA els autjt. A "legenda szerint" Ford detroiti laksnak a konyhjban 1893.-ban ptette meg az els, egyhengeres benzinmotorjt, amelyet a frdkdban prbltak ki, hogy az olaj ne csepegjen a fldre. A benzint lltlag Ford felesge szinte cseppenknt, tlcsrrel tlttte a motorba. Ez a konyhaasztalon gyrtott motor hajtotta hrom vvel ksbb az els Ford kocsit.
Csakhogy, nem biztos, hogy valban gy trtnt. Ford ugyanis vekkel korbban megismerkedett egy King nev tapasztalt mrnkkel, aki mr ngyhengeres, ngytem autmotoron dolgozott, s 1894.-ben ki is prblta a maga gpkocsijn. Nyilvnvalnak ltszik teht, hogy az a bizonyos "konyhaasztalon gyrtott" Ford motor igen sokat ksznhetett King munkjnak. Duryea s King nem volt tks alkat, tehetsgk ellenre nevk elveszett az ismeretlensg homlyban, Ford pedig fogalomm vlt…
Miutn elkszlt az els Ford gpkocsi, a detroiti Edison zem fnke elvitte magval Fordot New Yorkba, hogy bemutassa magnak a nagy feltallnak, Edisonnak. Errl a tallkozsrl csak Ford emlkirataibl tudunk, ami nem a legbiztosabb forrs, annyi mindenesetre bizonyos, hogy Edison, a detroiti vllalaton keresztl klcsnket adott Fordnak, aki ily mdon vagy egy tucat gpkocsit ptett. Ezeknek semmi kzk nem volt a ksbbi Ford kocsikhoz. Versenyautk voltak, amelyek az els USA-ban rendezett autversenyen elg nagy sikert arattak.
Ebben az idszakban az Edison s ms autrajongk klcsneibl autkat pt Ford mr kilpett az Edison cgtl, s nllstotta magt. Elszr Detroit Motor Company nven szervezett zemet, majd 1903.-ban rjtt, hogy versenyautkkal nem lehet igazi pnzt keresni, ezrt megalaptotta a Ford Motor Company nev vllalatt. Mindssze 28 ezer dollrral indlt, s az sszes rszvnynek az rtke (amelyet jrszt bartok s ismersk vsroltak meg), nem haladta meg a 150 ezer dollrt.
Ford Edisonnak is felajnlott rszvnyeket, az reg feltall azonban nem llt ktlnek. Ksbb Edison emlkirataiban ezt rta errl: " elszr segtettem a fickt - de arra mr nem gondoltam, hogy a vgn mr milliszmra fogja pteni ezeket a nyavalys kocsikat…"
Az els Ford gpkocsi 1904.-ben, egy vvel az alapts utn jelent meg Detroit utcin. Idkzben a rszvnyesek egy rsze elkedvetlenedett, mert nem tartottk elg gyorsnak az zlet fejldst. Ford ezeket a rszvnyeket tvette, s 1906.-ban csaknem 60 %-os tulajdonosa volt a cgnek.
A nagy ttrs
Ez 1908.-ban kvetkezett be, amikor piacra dobta a hress vlt "T" modelljt. Ebbl a kocsibl 1908 s 1927 kztt 15 milli darabot gyrtottak. Ez olyan rekord volt, amelyet a Volkswagen csak 1972.-ben tudott megdnteni !!!
Nehz megismerni a teljes igazsgot, mert a propaganda gpezet kivlan mkdtt, s gyorsan bevitte a kztudatba, hogy ez egyedl Ford zsenialitsnak az rdeme. A korabeli knyvek azonban szmos tehetsges mrnkrl beszlnek, akiknek Ford hangolta ssze a munkjt. St, annak idejn az is kztudott volt, hogy Ford thozatta Franciaorszgbl a Renault egyik 1905.-s modelljt, mhelyben zekre szedte a kocsit, s a konstrukcis tletek egy rszt beleptette a T-modellbe. Akrhogyan is trtnt a dolog, tny, hogy a T-modell risi sikert aratott, s a reklmmondata - "Brmilyen sznben szlltjuk, feltve, hogy fekett rendel" - bejrta az USA-t.
A propaganda
A Ford legenda szerzi szeretik hangslyozni, hogy e hatalmas zleti siker szervezje rendkvl egyszer, puritn ember volt. Keveset evett, egyszeren lakott, nem ivott s nem dohnyzott, korn fekdt le, minden vasrnap templomba jrt, szeretett korcsolyzni. Ez a propaganda elkpeszten sikeres volt. Az egyszer amerikaiak szmra (kivve persze Ford sajt munksait, akik kzelebbrl ismertk), Ford mindig, mint valami "npi szent" jelent meg, aki "munkjbl gazdagodott meg", s aki "egsz letben a nagybankrok ellen harcolt". jelkpezte a ravasz parasztfit, aki a vrosba rve becsapja a drzslt nagyvrosi fickkat.
A valsg
Ez bizony sokkal szrkbb, s kegyetlenebb, mint a propaganda ltal letben tartott legenda. A mrnkei kidolgoztk 1909 s 1914 kztt a futszalag gyakorlati alkalmazst. Az eredmny fantasztikus volt: 1913.-ban egy T-modell sszeszerelse csaknem 13 ra hosszat tartott. 1914.-ben, alig hrom hnappal a futszalag bevezetse utn mr csak 93 percig. Ennek ismeretben egy kicsit mskppen tekinthetnk az ipartrtnelembe az "tdollros trkk" nven bevonult trtnetre.
Kzvetlenl a futszalag bevezetse eltt az zemi hajsza olyan fizikai s szellemi megterhelst rtt az akkori krlmnyek kztt a dolgozkra, hogy szinte menekltek az zembl. Radsul a napibr kevesebb volt napi 2,5 dollrnl. Ennl mr a detroiti zemek jval tbbet fizettek. Az akkori statisztikk szerint a Ford gyr munksgrdja vente csaknem hromszor kicserldtt. Ekkor hirdettk meg a napi 5 dollros brt. Amit az sszeszerels fantasztikus felgyorsulsa utn nyugodtan megtehettek.
Meg kell emlteni azonban azt, hogy nem mindenki kapta meg ezt a propaganda ltal hirdetett sszeget, csak azok, akik erre "erklcsileg mltk" voltak… Mindenekeltt senki sem kapott 5 dollrt a munkavllals napjt kvet 6 hnapig. Ezutn a ntlen frfiak sem kereshettek ennyit, de azok sem, akik vlflben voltak. (A statisztikk szerint, kt vvel az "tdollros trkk" bevezetse utn, a munksok 1/3 rsze nem kereste meg az 5 dollrt !) Eben az idben szervezte meg azt az zemi kmhlzatt, ami prjt ritktotta a modern kapitalizmus trtnelmben. (A "trsadalomkutatsi osztly" vgigjrta a munkslaksokat, s az utn szaglszott, hogy hol tallhat olyan "erklcstelensg" ami mltatlann teszi a munkst a napi 5 dollros br elrsre).
Az els vilghbor
Mire kitrt, a szaporod gyrai mr napi 2.000 T-modellt gyrtottak. Ekkor ezt nyilatkozta: "A hbor oka a kapitalizmus. El kell intzni a kapitalistkat, s akkor a hbor rgtn eltnik a fld sznrl." Az ellentmonds nem nagyon zavarta. Kibrelt egy hajt, s sszetoborzott hveivel elindult Eurpba, hogy "keresztes hadjratot hirdessen a bkrt". Amint a haj horgonyt vetett Norvgiban, Ford szpen lestlt a hajrl, bekltztt egy szllodba, s az els adand alkalommal visszatrt az USA-ba.
Sajt bevallsa szerint - Amerika hadba lpsnek pillanattl kezdve, jformn csak a hbornak dolgozott. Teherauttl a torpedrombolig, a tankoktl a hajmotorokig mindent gyrtott, amire csak az zemei kpesek voltak. A bkeapostol szemlyi rszesedse a cg nyeresgbl 1917 s 1919 kztt csaknem 130 milli dollrt tett ki. Ez tette lehetv, hogy felvsrolja a cg maradk kisrszvnyeit. (Ezek hozamnak az rzkeltetsre egy trtnet: Rosetta Hauss, aki annak idejn Fordot Edisonnak bemutatta, 1903.-ban 100 dollrrt vsrolt Ford rszvnyeket. Ezek, a hlgynek, 16 v alatt 96.000 dollr osztalkot hoztak, s amikor ezt Ford flvsrolta 260.000 dollrt fizetett rtk…")
Antiszemitizmus
1933 mrciusban Hitler gy nyilatkozott: "Vlemnyem szerint az USA-ban, az egyre ersd Nemzeti Szocialista mozgalom ln Henry Ford ll. Bajor alapelvekre pl antiszemita politikja megrdemli legszintbb csodlatunkat. A lapjban megjelent s a zsid veszedelemrl rt cikkeinek gyjtemnyt nemrgiben fordtottuk le, s adtuk kzz millis pldnyszmban."
1936 nyarn Ford (el amerikai llampolgrknt !) megkapta Hitlertl a "Porosz Fekete Sas rdemrend" nagykeresztjt. Ennek megfelelen a msodik vilghbor kitrse utn Ford hevesen ellenezte Amerika hadba lpst.
A stt cikksorozat vekig elhzd perek s ellenperek vekig elhzd kavarodst eredmnyezte, ami klnsen azrt volt kellemetlen Ford szmra, mert a bizonytsi eljrsok sorn a gyr bels rendrsgnek szimatol mdszereire s a munksellenes terrorjra is fnyderlt. Ezrt vgl Ford visszakozt fjt, s kijelentette, hogy "lemond antiszemita nzeteirl", majd zleti taktikihoz hven minden felelssget a lapjnak vezrcikkrjra hrtott, s elbocstotta.
Szakszervezet elleni harc
Mikzben az erre kap szakszervezetek sorra knyszerttettk ki a kollektv szerzdseket a nagy trsztktl, Ford becsapta a kaput a szakszervezet szervezi eltt. zemi rendrsgnek a vezetst egy tbbszrsen bntetett ellet bokszbajnok (Harry Bennett) kezbe tette le, akinek a hivatalos munkakre "szemlyzeti osztlyvezet" volt. Bennett olyan "kivlan" vgezte feladatt, hogy 1937.-ben az akkor 600 tag Ford rohamcsapatot mr maga Mitchigan llam kormnyzja is gy jellemezte: "Henry Ford az llam legundortbb gengsztereit alkalmazza".
Ennek a bels terrornak nhny epizdja bevonult az ipar s az amerikai munksmozgalom trtnelmbe. Ilyen volt a hres "dearborni hsgmenet" 1932.-ben. Ezen a vlsgon is sokat keresett. 50 - 60 ezer embert bocstott el, s helykbe negyedannyi brrt vette fel az jakat. (A hres "tdollros trkk" mr rg a mlt volt, az j munksoknak napi 1 dollrt fizetett…)
Az "hsgmenet" rsztvevinek a zme elbocstott Ford munksokbl llt. Csak kenyeret, munkt, naponta ktszer 15 perc sznetet s a munksuk utni kmkeds megszntetst krtk a transzparenseiken.
A tntetket a vrosi rendrsg, s Ford rohamosztagosai vrtk. A rendrsg knnygzzal fogadta a tntetket. Erre kzpor volt a vlasz, s ezzel megfutamtottk a rendrket. Ford rohamosztagosai s nhny vrosi rendr, ekkor beleltt a tmegbe: ngy halott s tbb mint 50 sebeslt maradt a fagyos fldn. (Bennettet egy kdarab halntkon tallta. Felgygyulsa utn, jutalmul a szenvedseirt, Ford - Lincoln tpus autt kapott gazdjtl, ksbb pedig Ford egyik birtokbl jkora darabot Bennett nevre ratott, hogy a telken nyaralt pthessen).
A msik ilyen botrny a "River Rouge-i vrengzs" nven ismert. Ez jval ksbb 1937.-ben trtnt, s azzal kezddtt, hogy az autmunks szakszervezet elhatrozta, bekldi a szervezit a Ford zemekbe, hogy rpcdulkat osztogatva ismertessk a szakszervezet cljait, s szervezkedsre szltsk fel a munksokat. Bennett s a velk egyttmkd rendrsg persze tudott a tervrl, s fegyveresen riztk az zemeket. Amikor a szakszervezetisek megprbltak bejutni a gyrba, Ford rohamosztagosai brutlisan megrohantk ket. Tbb szakszervezetis letveszlyes srlseket szenvedett (koponya s htgerinctrsek). Amikor nhny ra mlva az ldozatok felesgei tiltakoz rpcdulkat osztogattak az zem bejrata eltt, a Ford grda ket is sszeverte. Ezutn a szakszervezet nhny vezetje ksrelt meg bejutni a gyrba, de Bennett emberei ket is brutlisan sszevertk.
Ezutn a szakszervezetek pert indtottak Ford ellen, aki vekig harcolt a brsgon. Nyolc tletet hoztak Ford ellen, amelyben kteleztk, hogy engedje meg a szakszervezetek mkdst a birodalmban. Henry Ford azonban ftylt ezekre a brsgi dntsekre, st a Legfelsbb Brsg dntst sem teljestette. Kt vvel ksbb (1941 februrjban) a Legfelsbb Brsgnak mg egy dntst kellett hoznia ahhoz, hogy vgl is a szakszervezetek belphessenek a Ford gyrakba. Az amerikai ipartrtnszek egy rsze ma is gy vli, hogy Ford valsznleg mg tovbb ellenllt volna, ha a msodik vilghbor, s az ezzel kapcsolatos munkaerhiny nem gyngti meg a trgyalsi pozciit.
Henry Ford jellemrajzhoz hozztartozik, hogy miutn vtizedes - s a sz legszorosabb rtelmben vett - vres harca utn, vgre megtrte a szakszervezeteket a gyraiban, nyomban a legfantasztikusabb demaggiba kezdett. Odig ment el, hogy felajnlotta: "az sszes Ford gyrtmnyt szakszervezeti cmkvel s vdjeggyel lssk el…"
Mire ez lezajlott, a gyrai hatalmasat terjeszkedtek. Sokak szerint a msodik vilghbor kszbn ez volt a vilg legnagyobb ipartelepe. Sajt teherplyaudvarral, dokkokkal, risi hengermvekkel rendelkezett. Szinte mindent maga lltott el. Olyannyira, hogy Brazliban, csaknem egymilli hektrnyi gumi koncesszival rendelkeztek. Lnyegben a gyr egyik vgn bentttk a vasrcet s a szenet a sajt bnyikbl, s a msik oldalon gpkocsi grdlt ki.
Mindent felhasznlt ermveiben mg a hulladk deszkt s a frszport is elgette, a vasmvek hulladkt cementtel keverte, s utat ptett belle, az irodai paprhulladk feldolgozsra is kln zemet hozott ltre.
A msodik vilghbor
Kezdetben hevesen ellenezte Amerika hadba lpst (a Hitlerrel val viszonyt mr emltettem), de a japn tmads utn mr nem hangoztatta ezt az llspontjt, mivel tudta, hogy a hbor hatalmas profitot fog eredmnyezni ismtelten a szmra. Ekkor ptette fel a trszt egyik j, hatalmas zemt Willow Run vroskban. Itt gyrtotta a B-24 Liberator bombzt, amibl majdnem 10.000 darabot szlltott. Ezen kvl, tbb mint 50.000 replgpmotort, 30.000 tankmotort, s klnbz katonai jrmvek szzezreit szlltotta a hadseregnek. Mindmig nem lehet megbecslni, hogy ez a nhny hbors v mekkora hasznot hozott neki.
Hivatalosan fia (Edsel Ford) vezette az zemet a hszas vektl kezdve, ez azonban nem volt tbb puszta formalitsnl. Edsel mrskelt ember volt, aki nem rklte apja brutlis kemnysgt. Sokak szerint az apjval, s nem utols sorban Bennettel vvott harca gyorstotta fel hallt. Edselt 1943.-ban tvenves korban temettk el, s ez utn ismt, immr hivatalosan is (a hetvenkilenc ves) Henry Ford vette t a birodalma vezetst.
j trnrksl a hrom unokja kzl az idsebbikre esett a vlasztsa, aki nagyapja nevt viselte, s Henry Ford II. llt a birodalom lre. Amikor 1945.-ban (28 vesen) "trnra lpett", mg nem volt egyeduralkod, mert nagyapja idrl idre erlyesen beleszlt az gyek intzsbe. Ez a "beleszls" sok pnzbe kerlt a trsztnek, mert letnek utols veiben Ford hibt hibra halmozott.
Henry Ford II.
Els lpsknt (amikor megtehette…) megszabadult a Bennett fle gengszter szervezettl. A rendszeti szervezet megmaradt, de "trvnyes kntst" lttt. A gumibot s a bikacsk ideje elmlt, helybe a kartotkrendszer lpett. A sortzeket pedig az FBI-al val egyttmkds kiptse vltotta fel.
Az iparvllalatok, s egyetemek legtehetsgesebb fiataljaival teljesen tszerveztette a vllalatot. Ezek a fiatal menedzserek lltottk talpra azt a cget, ami kb. az amerikai gpkocsi piac 1/3 rszt tartja kzben az ta is.
Ha az "reg" Ford is (Rockefellerhez hasonlan) felismerte volna az rksdsi s adrendszerben lv kiskapukat, a csald mai vagyona tbb mint ktszeres lenne, gy halla utn a cget risi adkkal terheltk meg.
A helyzetet ("hagyomnyos mdon…") a Ford alaptvny ltrehozsa mentette meg. Ennek alaptsakor az volt a funkcija, hogy a vagyont tmentsk, azta mr az alaptvny risi sszegeket fordtanak jtkonykodsra.

|